2022 -2023 Teaterprojekt

Remember ME – ICH Zauberlehrling er et tredimensionelt teater-musik-videoprojekt etableret i samarbejde mellem det danske Contemporánea, Live Electronics Denmark og Hamborgkunstnere. Musikkomposition og den elektroakustiske klangverden skabes af Ejnar Kanding fra Contemporánea og videokompositionen af Simon Janssen fra Hamborg.

Frank Düvel (Hamborg) er instruktør og iscenesætter. Wolfgang Häntsch (Hamborg) er på scenen som skuespiller. Den danske musiker og performer Fritz Gerhard Berthelsen (klarinet og basklarinet) er initiativtager til projektet. Det litterære grundlag er de 14 strofer fra balladen Der Zauberlehrling fra 1797 af Johann Wolfgang von Goethe samt tekstfragmenter fra Goethes Faust II. Disse henviser til oprettelsen af et kunstigt menneske, introduktionen af papirpenge og den virtuelle oprettelse af Helena og Paris. Nuværende referencer kan ses i kunstig intelligens, penge, magt, den virtuelle verden af computerspil osv.

“Spøgelserne, som jeg tilkaldte …”. Vi har tilkaldt så mange spøgelser, at vi ikke kan slippe af med dem længere. Vi står ved et vejkryds i dag. Er vi i stand til at stoppe de mange “koste”, som vi for vores velstand og bekvemmelighed har sat fri? Det er, hvad det handler om.

Die Bühne ist karg. Den Hintergrund bildet eine dreiteilige Videowand. Davor agieren ein Straßenmusiker mit Klarinette (später mit Bassklarinette), gespielt von Fritz Berthelsen, und ein Obdachloser (Wolfgang Häntsch), ehemaliger Literaturwissenschaftler, der durch eine persönliche Tragödie alles verloren hat. Der Obdachlose, der in dieser wohnungslosen Zeit „um nicht ganz zu verblöden“ viele Texte von Goethe und anderen Klassikern auswendig gelernt hat, verwandelt sich im ersten Teil mehr und mehr in Figuren aus Goethes Faust II.

Durch diese Metamorphose gerät die Realität – also die analoge Welt – aus den Fugen. Video und Musik verwandeln sich in eine metaphorische – digitale – Klang- und Bildwelt. Die Bassklarinette wird zum Zauberbesen, der nicht mehr aufzuhalten ist. Die beiden Figuren verschwinden am Schluss (digital) im Tornado.

Goethes Botschaft

I sin ballade beskriver Goethe et scenarie, hvor en lærling-tryllekunstner, der er fascineret af de mange muligheder for magi, ønsker at gøre sit arbejde lettere uden at være opmærksom på magiens konsekvenser. Han anråber magter, han hverken kender eller kan kontrollere. Alt kommer ud af kontrol. Selvom Goethes værk blev skrevet for over 200 år siden, er det stadig aktuelt og relevant i dag. Efter to industrielle revolutioner kan vi observere adskillige sociale, kulturelle og økologiske ændringer, hvis konsekvenser ikke var forudseelige. Fascineret af teknologi og drevet af de mange muligheder for fremskridt lever vi uden at overveje de mulige katastrofale og ukontrollerbare konsekvenser. Debat om klima, sociale medier, diskrimination eller kunstig intelligens er ligeledes relevant såvel som adfærden i det personlige miljø. Der er mere end nogensinde behov for en fælles, gennemtænkt indsats, en grænseoverskridende kritisk tænkning.

Video installation

En video triptykon fortæller om frelse eller dystopi. I denne kontekst indgår et centralt emne, der udtrykkes gennem en tredelt tidslinje og kommentar til fortiden, til i dag og til i morgen. Den overdimensionerede struktur – hvori hovedpersonerne bevæger sig, og hvori de ikke kan forstå helhedsbilledet – udvikler sig hurtigt til en udfordring.

I begyndelsen er videoen en baggrund og en placering for byen. Roligt og naturligt vidner den menneskeformede arkitektur og omgivelserne ikke om nogen forestående ændring eller slet ikke en trussel.

Analog zur Musik wird die Videowelt zunehmend bewegter, maschineller und abstrakter. Der Plattenbau auf der Leinwand fällt in sich zusammen, der aufgewirbelte Baustaub tritt mit Hilfe eine Nebelmaschine aber in die Realität der Bühnen- und Lebenswelt. Eine Assoziation des Zusammenspiels von Mensch und Technik.