Zauberlehrling

Med Projekt ”Zauberlehrling” gengiver Ensemble Contemporánea – Live Electronics Denmark en teater/musik forestilling på baggrund af  Johan Wolfgang von Goethes Ballade, Der Zauberlehrling fra 1797. Et  iscenesat forløb med en klarinettist/sceneperformer i rollen som lærlingen, der bevæger sig rundt i et univers af video-bagprojiceret film og audio-elektroniske klange. 

En uvirkelig, men også magisk verden. Der er tale om live interaktion mellem performer og computer – menneske og maskine. Instrumenterne klarinet og basklarinet indtager hver deres rolle som henholdsvis tryllestav og kost i handlingen. Projektet indeholder derudover en pakke med pædagogisk materiale og workshops for skolebørn. Vi forestiller os, at en oversættelse af den relativt korte tekst, de fjorten strofer i balladen, vil blive videoprojekteret i den øvre ramme af scenografien, efterhånden som handlingen i forestillingen skrider frem. Således vil forestilling med tilhørende workshops i første omgang være forberedt til et dansk og tysk publikum og  senere kunne eksporteres til publikum og børn i andre lande på andre sprog.

Poesi

Da den gamle troldmand tager på rejse, efterlader han sin dovne lærling alene hjemme i hulen med opgaver, han skal udføre. Men lærlingen bliver hurtigt træt af at slæbe vand i sin spand, og fortryller derfor en kost, så den kan gøre arbejdet for ham. Uheldigvis er lærlingen endnu ikke helt velbevandret i den slags magi, og gulvet oversvømmes hurtigt med vand. Og eftersom lærlingen ikke kender den rette trylleformular, kan han ikke få kosten til at stoppe. I desperation kløver han kosten i to stykker, hvad der imidlertid kun gør alting værre, for nu forvandles hver af de to kostestykker sig til to nye koste, der hver især flittigt går i gang med at hente mere vand. Sådan fortsætter udviklingen og selv små splinter bliver til koste der henter vand. Hulen oversvømmes hurtigt, men da alt synes fortabt kommer den gamle troldmand hjem, og forhindrer med den rigtige trylleformular katastrofen. 

Budskab

Projektet  Zauberlehrling skal understrege Johan Wolfgang von Goethes budskab om besindighed i sin poetiske ballade: Der Zauberlehrling fra 1797. Poesi i sig selv er en smuk stemme, der desværre ofte drukner i enorme mængder konstant omkringliggende larm og støj. Siden 1797 har verden gennemlevet to industrielle revolutioner og står som resultat i dag blandt andet overfor voldsomme klimaforandringer. Goethe forudså i sin ballade netop de alvorlige konsekvenser, det kan få ved ubesindig igangsættelse af produktion og anden automatiseret aktivitet. Som i et skakspil bør man tænke længere frem end næste træk, ellers kan situationen blive både uoverskuelig og ende med skakmat. Havde vi i sin tid lyttet til den poetiske stemme i Goethes budskab, havde vi så været i den situation, vi nu er i? Med lyd, billede og live-performance vil vi projicere Goethes oprindelige motiv igennem forestillingen Zauberlehrling og samtidig sætte fokus på, at man kan fortælle vigtige historier i kunstnerisk form.

Form og forløb

Strukturen i forestillingen bygger på erfaringer,  og sceniske virkemidler  Ensemble Contemporánea  har udviklet igennem en produktion af en tidligere forestilling, “Skyggen” efter H.C Andersens eventyr fra 1847 af samme navn. Forestillingen har med sine mere end 200 opførelser haft stor succes i en lang række lande, både inden og udenfor Europa.  Se evt: www.theshadow.dk 

Musikkomposition til ”Zauberlehrling” er ved komponist Ejnar Kanding. Denne vil blive  uropført som selvstændig suite  søndag 22. december 2019 i København. Goethes oprindelige tekst og den nykomponerede musik vil derefter blive afsæt for udvikling af projektet.

I januar/februar 2020 produceres forestillingens teatralske del med udgangspunkt i Goethes ballade og den færdige musik.  Det vil indeholde en improvisatorisk proces, iscenesat af Wolfgang Häntsch, med Fritz Gerhard Berthelsen som musiker/performer. 

Videofilmen, der som kulisse skal danne baggrund i forestillingen, vil blive udviklet af videokunstner Niels Mikkelsen parallelt med det sceniske improvisationsforløb.

Der udvikles tilhørende pædagogiske materiale.